Спеціалісти психологічної служби здійснили просвітницьку та профілактичну роботу зі студентами 1 курсу, через організацію онлайн заходів, де учасники мали можливість отримати рекомендації по адаптації та познайомитись ближче один з одним – дізнатися про захоплення, вміння та навички своїх одногрупників.
Зі студентами проведено діагностичну роботу – участь взяло 262 респонденти, метою якої є дослідження рівня розвитку соціальної адаптації 1 курсу. Результати та рекомендації анкетування надані керівництву університету. Показники є різноманітними, адже процес пристосування студента – першокурсника до нових умов студентського життя не завжди складається добре та успішно, у деякій частині студентів першого року навчання виникають труднощі з адаптацією, що пов’язані з особистісними якостями самих студентів, не сформованістю професійного самовизначення.
В саме поняття адаптація входе мотивація студента, професійне самовизначення, самостійність, ціннісні переваги, відношення з викладачами та одногрупниками.
Але найважливішою є соціально – психологічна адаптація – це важкий, багаторівневий процес взаємодії вас з навколишнім середовищем, що значно ускладнюється під час онлайн навчання. Соціально – психологічна адаптація має на увазі як засвоєння вами відповідних соціальних норм, правил, так і формування особистих якостей, цінностей, обумовлених новою соціальною ситуацією.
Загальновідомо, що успішність соціально – психологічної адаптації пов’язана з розвитком групи та колективу. Вже на першому році навчання група може пройти усі етапи розвитку, починаючи від дифузного стану до рівня колективу.
Щоб прискорити процес адаптації студентів до умов нового для них навчального закладу, необхідно допомогти їм активізувати дружні стосунки в групі, та взаєморозумінню з викладачами.
Загальні рекомендації студентам з адаптації :
- Дотримання правильного режиму дня – зверніть увагу на сон.
- Дотримання правил здорового способу життя – фізична активність, харчування.
- Планування та якісний тайм менеджмент – постановка цілей, визначення пріоритетів.
- Особистісний розвиток – приділяйте більше часу самостійному навчанню, для вас це запорука успішної безперервної освіти;
- Особистісні кордони – слідкуйте за культурою спілкування, практикуйте безконфліктне спілкування;
- Інтереси – займайтесь улюбленими справами, спортом, хобі, це допоможе вам розвинути творчий потенціал та надасть можливість на деякий час переключитись з освітньої діяльності та допоможе зняти емоційне навантаження;
- Вимогливість – намагайтесь не жаліти себе;
- Шукайте підтримку – не бійтесь звернутись за допомогою до куратора вашої групи, психолога;
- Будьте активними – беріть участь в університетських заходах;
- Комунікація – не бійся заводити знайомства зі студентами старших курсів, вони можуть виявитись дуже корисними.
Загальні рекомендації для кураторів груп першого курсу з адаптації студентів до навчання:
- Популяризація професії – створити у студентів адекватне уявлення про обрану професію, усвідомлення успішної значущості професії та формування позитивного ставлення до неї;
- Специфіка навчання – на перших заняттях ознайомити студентів з системою навчання в університеті та вимогами до рівня знань, специфіки навчання її відміну від шкільної, довести до кожного студента поняття дисципліни;
- Створення задач – для успішної адаптації за можливістю забезпечте гідне місце в новому колективі (через поручення, пошук та розвиток здібностей студента). Проявляйте та підтверджуйте свою довіру до студентів;
- Підтримка в побутових питаннях – прослідкувати розселення студентів іногородніх до гуртожитку з урахуванням інтересів, дружби та вікового курсу.
- Командоутворення – проводити спільні заходи в групі, націлені на згуртування групи. Створення комфортної психологічної середи у студентському колективі та полегшенню таким чином процес адаптації студентів до нових для них соціальних умов;
- Моральне та духовне виховання – приділити увагу бесідам про моральність, самовиховання, організацію режиму дня;
- Без оцінювання – не порівнювати між собою студентів. Підхід до аналізу поведінки студентів не повинен нести оціночних характер;
- Дозвілля – на першому етапі навчання куратору ознайомити групу зі студентським життям ВУЗу(заходи, кружки, спорт, секції та студентське самоврядування). Щоб студенти мали можливість реалізувати свій творчий потенціал;
- Спостереження – виявити студентів які потребують в психологічній допомоги, довести до відома психолога та разом скласти план проведення індивідуальної роботи зі студентами. Виявлення студентів з рівнем низької адаптації за характеристиками: студент байдуже або негативно ставиться до ВУЗу; часті скарги на самопочуття; переважає пригнічений стан; спостерігається порушення дисципліни(багато пропусків); навчальний матеріал засвоюється фрагментально; важко самостійно опрацьовувати завдання з предметів; систематичні зауваження від викладачів;
для розуміння нового та рішення задач за зразком потребує значної допомоги викладачем; загальні доручення виконуються під контролем, без особливого бажання; друзів не має, знає за ім’ям та прізвищем лише частину групи. - Перенаправлення – за потребою куратору першого курсу звернутись до психолога за додатковою інформацією стосовно групи (загальна психологічна характеристика з виявлення дезадаптованих студентів та студентів лідерів).