Сьогодні перед фаховою вищою освітою стоять завдання щодо підготовки працівника нового типу, якому притаманна професійна гнучкість та мобільність. Сучасний ринок праці потребує фахівців з широкими за обсягом і глибокими за змістом знаннями та вміннями, які здатні застосовувати їх в нетиповій ситуації, прагнуть до критичного осмислення буття, є всебічно компетентними в галузі своєї професійної діяльності.
В умовах зростання потреби у висококваліфікованих спеціалістах, правильна організація практичної підготовки та засвоєння студентами достатнього обсягу знань, сформованість у студентів до моменту їх вступу у професійну діяльність первинних фахових умінь та компетенцій, одержаних як у процесі теоретичного навчання, так і на базах практики, в подальшому сприятимуть легкому включенню молодих спеціалістів у виробничу діяльність.
Метою практичної підготовки є формування інтегральної, загальних та професійних (фахових) компетентностей майбутнього фахівця, набуття програмних результатів навчання, виховання потреби систематично поновлювати знання, вести наукові дослідження та творчо застосовувати їх у практичній роботі.
Практична підготовка студентів в університеті є безперервною, наскрізною, нею передбачено перманентне одержання студентами практичних навичок. Тісний зв’язок усіх видів практик з практичними та лабораторними заняттями дозволяє студентам опанувати сучасні методи, форми організації та знаряддя праці у галузях їх майбутніх професій, виховувати в них потреби систематично поповнювати свої знання для творчого використання в подальший професійній діяльності в сучасних умовах глобалізації суспільства.
Практики, в залежності від спрямованості та умов проведення, специфічних для конкретного фаху навчальних цілей, поділяються на:
- навчальні (екскурсійно-оглядова, ознайомча, технологічна, педагогічна та інші), мета навчальної практики – ознайомлення студентів з особливостями практичної діяльності з обраного фаху, узагальнення, систематизація та закріплення теоретичних знань, умінь та навичок із певного циклу дисциплін, формування первинних загально-професійних та спеціальних умінь;
- виробнича за фаховим спрямуванням, під час якої студент повністю або частково виконує функціональні обов’язки працівника відповідного фаху і рівня та вирішує реальні завдання. Структура виробничої практики залежить від змісту практичного навчання і забезпечує виконання основних професійних функцій тих посад, на які може претендувати студент після здобуття відповідного освітнього ступеня.
Практична підготовка здобувачів освіти в університеті проводиться з урахуванням компетентнісного підходу на базах практики університету, в закладах освіти і культури, в органах державної влади, в наукових установах, на підприємствах та організаціях.
Практична підготовка - обов’язковий компонент освітньо-професійних програм, спрямований на набуття студентом професійних та загальних компетентностей, який передбачає:
- оволодіння здобувачами освіти сучасними методами, формами організації та знаряддями праці в галузі їх майбутньої професії;
- формування у здобувачів освіти професійних умінь і навичок (комунікативних, організаторських, діагностичних, проектувальних, дидактичних, аналітичних) для прийняття самостійних рішень під час конкретної роботи в реальних ринкових і виробничих умовах;
- виховання потреби систематично поновлювати свої знання та творчо їх застосовувати в практичній діяльності;
- розвиток навичок науково-дослідної роботи і вирішення прикладних завдань; розвиток навичок професійної рефлексії;
- отримання здобувачем освіти досвіду роботи, необхідного для присвоєння професійної кваліфікації;
- створення умов для розвитку здібностей і самореалізації студента, формування власного стилю діяльності.
- Закон України «Про освіту»
- Закон України «Про вищу освіту»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 07.02.09 р. № 1/9-93 «Про практичну підготовку студентів»
- Рекомендації про проведення практики студентів вищих навчальних закладів України, розроблених Державною науковою установою «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» у 2013 році на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.11.2012 р. №970 «Про затвердження плану першочергових заходів з виконання Державної програми розвитку внутрішнього виробництва» та Наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 20.12.2012 р. №1448 «Щодо плану першочергових заходів з виконання Державної програми розвитку внутрішнього виробництва»
- Положення про практичну підготовку здобувачів вищої освіти у Сумському державному педагогічному університеті імені А.С. Макаренка