Старшими викладачами кафедри логопедії Сумського державного педагогічного університету імені А.С.Макаренка – кандидатом психологічних наук, Харченко Тамарою Григорівною, і кандидатом педагогічних наук, Ласточкіною Оленою Володимирівною, та студентами спеціальності «Спеціальна освіта. Логопедія» – Дар’єю Рой і Наталією Омельченко, у рамках навчальної логопедичної практики, для дітей 5-А інклюзивного класу Сумської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6 (м. Суми) 22 лютого 2021 року було проведено онлайн заняття «Толерантне ставлення до дітей з орфанними захворюваннями».
Кожного року, в останній день лютого, в усьому світі відзначають День рідкісних (орфанних) захворювань. У межах співпраці Міжнародної громадської організації «ДЕБРА-Україна» з управлінням освіти і науки Сумської міської ради для старших викладачів кафедри логопедії від вчителів Сумської ЗОШ №6 надійшла пропозиція долучитися до Міжнародної акції щодо обізнаності населення про орфанні захворювання та формування толерантного відношення до осіб із такими захворюваннями, які зустрічаються також і серед когорти людей із особливими освітніми потребами.
Педагоги радо відгукнулися, адже сучасні статистичні дані свідчать про постійне збільшення кількості дітей з такими рідкісними захворюваннями, а просвіта та виховання толерантності у даних випадках є вкрай важливими.
Зазначена акція співпала з навчальною практикою студентів 3-го курсу (заклади дошкільної та загальної середньої освіти, спеціальні дошкільні та шкільні установи, інклюзивно-ресурсні та реабілітаційні центри) й стала першою спробою організації дитячого колективу під чутливим керівництвом педагогів-наставників.
Студенти-практиканти запропонували школярам прослухати інформацію про особливих дітей з деякими орфанними захворюваннями; далі, за планом заходу демонстрували мультиплікаційний фільм «Акуратна історія» про хлопчика Микиту з синдромом Метелика, який збирався вступати до школи. Після перегляду мультфільму відбулося активне обговорення; за допомогою влучних запитань студентів, школярі висловлювалися про те, що даний мультфільм допомагає дітям-метеликам бути впевненими в собі, не боятися долучатися до навчання з однолітками. Дуже важливо, щоб діти з орфанними захворюваннями та з іншими особливими освітніми потребами відчували підтримку і розуміння оточуючих, доброзичливість, толерантне ставлення, адже саме такі умови допоможуть їм успішніше пристосовуватися до шкільного середовища.
Для закріплення інформації студенти запропонували гру «Цвєтік-сєміцветік»; за правилами вчитель пропонував, обираючи улюблений колір пелюсток квітки, написати побажання для дітей з особливими освітніми потребами.
Цього ж дня акція набула продовження, адже пелюстки-побажання практиканти передали особливим діткам до реабілітаційного центру. Момент читання побажань, їх обговорення було зафіксовано на фото, які в кінці робочого дня були надіслані до Сумської ЗОШ №6, щоб учні 5-А класу дізналися, що їх листи знайшли своїх адресатів.
Проведена викладачами кафедри логопедії та студентами спеціальності «Спеціальна освіта. Логопедія» просвітницько-профілактична онлайн-акція сприяла поширенню обізнаності дитячого населення про дітей з особливими освітніми потребами, про толерантне ставлення, дружбу та співпрацю усіх дітей. Для студентів таке долучення було корисним як інформаційно, так і практично (початковий педагогічний досвід). Важливим цей захід став і для викладачів: успішне його проведення свідчить про необхідність тісної співпраці педагогів-теоретичної та практичної ланок, особливо в ракурсі інклюзії.