28 листопада в Києві пройшла Всеукраїнська конференція «Система освіти у сфері прав людини в Україні: перспективи розвитку», в якій взяли участь науково-педагогічні працівники ННІ історії та філософії Іваній О.М., Курова А.А. та магістрант Ільченко Ярослав.
Захід відбувся у партнерстві з Міністерством освіти і науки України, Міністерством юстиції України, Координатором проектів ОБСЄ, громадською організацією «Центр прав людини ZMINA», ГС «Українською Гельсінською спілкою з прав людини», Amnesty International в Україні, ГО «Батьки SOS», Швейцарсько-українським освітнім проектом «Розвиток громадянських компетентностей в Україні» DOCCU» за фінансової підтримки Міжнародного фонду «Відродження» та Фонду Домів прав людини.
У своїх виступах усі учасники наголошували на тому, що освіта з прав людини є чи не найефективнішим інструментом попередження порушень прав людини як в освітній сфері зокрема, так і в країні в цілому. В умовах гібридної війни та реформування держави це необхідний фактор, і він має створювати таку українську культуру прав людини, яка захищає загальнолюдські цінності та базується на міжнародних стандартах.
Конференція мала на меті встановити діалог між владою, освітянами та громадськістю заради спільних ефективних дій.
Наразі роль держави в освітній політиці у сфері прав людини, на думку виконавчого директора Освітнього дому прав людини в Чернігові Сергія Бурова, стала більш активною. Але система освіти в школах та університетах переважно не навчає правам людини та не завжди транслює принцип людської гідності. З цим погоджується і освітній омбудсмен Сергій Горбачов. Він каже, що змінити систему в найближчий час майже неможливо, бо пострадянське суспільство вже багато років живе за курсом, який знецінює права людини. Але для того, щоб покращити становище, потрібно починати з маленьких кроків. Насамперед треба формувати поважне ставлення суспільства до прав людини, до власних прав, бо правова обізнаність українців досить низька.
Експерт Центру прав людини Володимир Яворський зауважив, що більшість українців дізнаються про права людини зі ЗМІ. Про це свідчать дані дослідження «Що українці знають і думають про права людини». Варто зауважити, що школи і виші у цьому дослідженні на 5-6 місті, і це свідчить про те, що система формальної освіти в Україні відіграє мізерну роль у формуванні уявлень людини про свої права та механізми їх відстоювання.
Щодо державної політики, то Національна стратегія у сфері прав людини до 2020 року передбачала дії, направлені на покращення стану освіти з прав людини, але ця стратегія наразі виконана на третину. Як зазначає представник директорату з прав людини Мінюсту Іван Шемелинець, влада та громадськість мають разом переглянути Нацстратегію на наступні роки, щоб забезпечити підхід, заснований на правах людини, у всіх напрямках державної політики і освіті зокрема.
У рамках конференції всі присутні обговорили проєкт Загальнодержавної програми з освіти у сфері прав людини і під час роботи у групах внесли свої бачення та корективи у документ, що потім направлять безпосередньо у Міністерство освіти та науки.