Упродовж 2024 - 2025 н.р. СумДПУ та Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України реалізують програму “Академічні студії від стейкхолдерів освітніх програм”. Ініціатори - відділ змісту і технологій педагогічної освіти ІПООД імені Івана Зязюна (завід. – М.Вовк), кафедра педагогіки (завід. – М.Бойченко), Центр науково-освітнього партнерства і мережевої взаємодії (кер. – О.Семеног ) СумДПУ.
25 квітня 2025 року було проведено усеукраїнський вебінар “Академічна доброчесність дослідника в умовах сучасного інформаційного суспільства: теоретичний і практичний контексти“. Спікери: М.Вовк, К.Котун (ІПООД), О.Семеног (СумДПУ), Я.Капранов (Економіко-гуманітарний університет у Варшаві (Польща), О.Цюняк (Прикарпатський НУ).
Захід було присвячено пам’яті відомого методолога педагогічної науки Семена Гончаренка (1928 – 2013).
Мета – реалізація політики академічної доброчесності у проведенні наукових досліджень, у викладацькій діяльності, експертній роботі; актуалізація уваги молодих дослідників, майбутніх докторів філософії, докторантів до сучасних практик утвердження академічної доброчесності в освітньо-науковому просторі закладу вищої освіти та викликів у зв’язку з російсько-українською війною.
Учасники - 75 представників різних ЗВО – викладачі, науковці, гаранти освітніх програм, аспіранти, докторанти (Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Буковинський медичний університет, Харківський університет внутрішніх справ, а також учні МАН з різних регіонів України, Київське відділення МАН України та ін.).
Мирослава ВОВК (ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України) та Олена СЕМЕНОГ (СумДПУ) окреслили тенденції в утвердженні академічної доброчесності в науково-освітньому просторі України, приділили увагу законодавчо-нормативним документам, які врегульовують процедури відкритості і чесності наукових досліджень в Україні та Європі, аналізу проєкту Закону України «Про академічну доброчесність», термінологічній культурі дослідника, питанням публікаційної і видавничої етики, авторського права, досвіду впровадження академічної доброчесності в освітньо-наукових програмах СумДПУ.
Оксана ЦЮНЯК (Прикарпатський НУ) поділилася досвідом впровадження академічної доброчесності у Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника, зокрема щодо системи технологічних рішень (публічне розміщення декларацій про дотримання принципів академічної доброчесності, розроблення локальних актів, проведення заходів).
Ян КАПРАНОВ (Економіко-гуманітарний університет у Варшаві (Польща) схарактеризував Європейську хартію дослідників та діяльність Офісу доброчесності Європейського Союзу, який координує офіси з питань доброчесності в країнах ЄС; представив досвід реалізації політики академічної доброчесності в університетах Польщі і Фінляндії, схарактеризував використання інструментів штучного інтелекту для статистичного аналізу.
Кирил КОТУН (ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України) схарактеризував цінні практики використання штучного інтелекту в дослідженнях й освітньому процесі кількох скандинавських і британських університетів, проаналізував ситуацію в українських ЗВО.
За результатами проведення заходу запропоновано теми гостьових занять від стейкхолдерів у ЗВО, внесення змін у локальні положення про академічну доброчесність щодо врегулювання використання штучного інтелекту, укладання рекомендацій для імплементації зарубіжного досвіду реалізації технологічних рішень в утвердженні академічної доброчесності у науковій і освітній діяльності.
У дописі використано матеріали допису та світлини: https://ipood.com.ua