Упродовж Міжнародного тижня медіаграмотності у Сумському державному педагогічному університеті імені А. С. Макаренка колективом Центру забезпечення якості освіти вищої освіти та членами Лабораторії інфомедійної грамотності було проведено цикл онлайн-тренінгів «Віртуальний та реальний світи: чи є межа?» для здобувачів вищої освіти ННІ історії, права та міжнародних відносин, ННІ фізичної культури, Природничо-географічного факультету, Факультету іноземної та слов’янської філології за матеріалами уроку, розробленого в межах проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо–медійна грамотність», що виконується Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки посольств США та Великої Британії, у партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Академією Української преси.
Мета онлайн-зустрічей – удосконалити навички та вміння з інфомедійної грамотності, а саме: уміння критично оцінювати інформацію, ідентифікувати вплив блогерів та соцмереж, розрізняти зображення та відео, створені за допомогою генеративно-змагальних мереж (фейки, діпфейки), втілювати ідеї завдяки онлайн-інструментам.
Під час першого етапу «Соціальні мережі: «безкоштовне» спілкування, за яке ми платимо даними» було продемонстровано як алгоритми соціальних мереж використовують наші дані для формування рекомендацій, студенти поділилися власними прикладами підбору відео Ютуб-алгоритмів, з’ясували поняття «інформаційна бульбашка», дізналися як розширити власне віртуальне інформаційне поле.
Протягом другого етапу «Блогери та соціальні мережі» обговорили актуальне питання довіри до блогерів/інфлюенсерів та узагальнили знання про загрози фейкової інформації за допомогою онлайн-дошки «Padlet».
Під час третього етапу «Штучний інтелект і глибинні фейки» з’ясували такі поняття як «діпфейк», «генеративно-змагальна мережа», «штучний інтелект», проаналізували у чому їх ризики на конкретних прикладах.
У ході тренінгів студенти активно долучалися до обговорення, адже медіаграмотність – це надзвичайно актуальна навичка людей «покоління Z». У підсумку здобувачі вищої освіти наголосили, що важливо розуміти, що втекти повністю від віртуального життя зараз дуже складно, але навчитися перевіряти інформацію як від блогерів, так і візуальний контент можна. Саме це допоможе стати медіаграмотними та навчитися розрізняти правду від фейків та підробок і критично оцінювати, де сучасні технології використані з благодійною метою, а де з оманливою.
#ВивчайТаРозрізняй #МиМедіаграмотні #фільтруйінфу #GlobalMILWeek
А.В. Сиріна, І.С. Горбатенко, фахівці Центру ЗЯВО