17-18 травня 2024 року в Сумському державному педагогічному університеті імені А.С. Макаренка відбулась знакова подія – VІІ Міжнародна науково-практична конференція здобувачів вищої освіти і молодих учених «Академічна культура дослідника в освітньому просторі: європейський та національний досвід».
Ініціатори: науково-дослідна лабораторія «Академічна культура дослідника», лабораторія інфомедійної грамотності Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка. Серед співорганізаторів конференції: Кафедра ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття» Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України; Рада молодих вчених при Міністерстві освіти і науки України; ВГО «Інноваційний університет»; Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини; ГО «Міжнародна асоціація сучасної освіти, науки та культури»; КЗВО «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради; Український мовно-інформаційний фонд НАН України; Управління державної служби якості освіти в Україні в Сумській області Інститут мовознавства та літературознавства Університету імені Марії Кюрі-Склодовської в Любліні (Польща); Економіко-гуманітарний університет у Варшаві (м. Варшава, Республіка Польща); Центр українських дослідників в Австрії (Австрія); Літературний факультет, Університет Ататюрка (Ерзурум, Туреччина); Університет в Білостоку, Польща; Карловий університет, м.Прага, Чеська Республіка; Університет Альберти (Канада)
Проблематика заходу охоплює: цінності академічної культури в контексті національної безпеки; утвердження академічної культури в закладах вищої освіти України; академічна культура учасників освітнього процесу в закладах освіти; академічна культура у вимірах міждисциплінарних студій; академічна культура в об'єктиві філологічного дискурсу; цифрові технології в освітньому процесі й академічна культура дослідника. Мета заходу: обмін педагогічним досвідом в аспекті формування академічної культури дослідника в освітньому просторі; популяризація результатів наукових досліджень; заохочення молоді до виконання наукових досліджень на засадах академічної доброчесності.
Відеозапис конференції: https://www.youtube.com
Програмою конференції передбачено інтерактивні дискусійні платформи, гостьові лекції, вебінари в рамках підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників, підсумки всеукраїнського конкурсу есе з академічної доброчесності.
До оргкомітету конференції надійшло 289 заявок. Упродовж першого дня на різні заходи (пленарне засідання, гостьові лекції, майстерки, підсумки конкурсу з академічної доброчесності завітали понад 150 учасників: науковці, викладачі, вчителі, аспіранти, докторанти, здобувачі освіти. Географія конференції: Сумська, Київська, Черкаська, Волинська, Запорізька області України, Луцьк, Донецьк, Умань, Київ, Чернігів, Дніпро, Прилуки, Переяслав, Кам’янець-Подільський, Чернівці, Івано-Франківськ, а також такі країни, як Польща, Канада, США, Австрія, Німеччина, Бельгія.
Захід розпочали хвилиною мовчання і подяки Збройним Силам України за можливість жити і працювати. З мотивувальним словом упродовж конференції виступили: Любов Пшенична, перший проректор СумДПУ імені А.С. Макаренка; Артем Артюхов, кандидат технічних наук, доцент, старший дослідник, Сумський державний університет, член Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, член робочої групи “Educational Materials on Academic Integrity” (ENAI); Любов Фроляк, доктор габілітований, професор кафедри слов’янського мовознавства Інституту мовознавства та літературознавства Університету імені Марії Кюрі-Склодовської в Любліні (Польща); Олеся Ващук, голова Ради молодих учених при МОН України, доктор юридичних наук, професор кафедри криміналістики Національного університету «Одеська юридична академія»; Петро Бойчук, кандидат педагогічних наук, доцент, ректор КЗВО «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради, заслужений працівник освіти; від Кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття» Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України - Галина Сотська, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, Мирослава Вовк, доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу змісту і технологій педагогічної освіти.
На запит численних учасників заходу (за попереднім опитуванням) було проведено гостьову лекцію від іноземних стейкхолдерів «Управління грантовою діяльністю у вищій освіті: підготовка проєктних пропозицій» // guest lecture «Grant Management in Higher Education: Crafting Project Proposals» (лектори – фахівці Університету економіко-гуманітарних наук у Варшаві (Польща): доктор філологічних наук, професор Ян КАПРАНОВ, д-р Божена ІВАНОВСЬКА.
На пленарному засіданні було заслухано 39 доповідей і виступів. Робота конференції здійснювалася у змішаному форматі в межах інтерактивних дискусійних платформ (тематичних панелей): цінності академічної культури в контексті національної безпеки; утвердження академічної культури в закладах вищої освіти України; академічна культура учасників освітнього процесу в закладах освіти; академічна культура у вимірах міждисциплінарних студій; академічна культура в об'єктиві філологічного дискурсу; цифрові технології в освітньому процесі й академічна культура дослідника.
Тематичну панель «Цінності академічної культури в контексті національної безпеки» представляли доповіді: Академічна доброчесність у національному контексті: одна на всіх чи кожному своя? https://www.youtube.com (Оксана Заболотна, доктор педагогічних наук, професор (Уманський ДПУ імені Павла Тичини), головний науковий співробітник відділу міжнародних зв'язків та наукової співпраці Інституту педагогіки НАПН України, президент Української асоціації дослідників освіти); Академічна доброчесність як основа якісної вищої освіти: зарубіжний досвід, українські реалії (Кирил Котун, кандидат педагогічних наук, старший дослідник, заступник керівника Кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття» НАПН України, супервізор з Академічної доброчесності в ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України; Культура підготовки і захисту дисертацій у Польщі https://www.youtube.com Anna MLYNARCZUK-SOKOLOWSKA, dr., adiunkt Katedra Edukacji Międzykulturowej i Elementarnej Wydział Nauk o Edukacji Uniwersytet w Białymstoku (Polska); Загальні тренди використання ІТ в мовній підготовці (Олена Семеніхіна, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри інформатики СумДПУ імені А.С. Макаренка); Akademische Integrität: europaweite Schritte (Олена Галицька, доктор філософії (філологія), доцент, доцент кафедри німецької філології Волинського національного університету імені Лесі Українки);
Тематичну панель «Утвердження академічної культури в закладах вищої освіти України» доповіді Розвиток культури академічного партнерства в українських університетах в умовах воєнних реалій (Олена Семеног, СумДПУ імені А. С. Макаренка); Практики реалізації культури академічної доброчесності в Херсонському державному університеті (Юлія Юріна, Херсонський ДУ; Реалізація проєкту «Ініціатива академічної доброчесності та якості освіти» (Academic Integrity and Quality Initiative – Academic IQ) в університеті (Олена Кульбабська, Чернівецький НУ імені Юрія Федьковича); Соціальні виміри управління якістю докторської освіти (PhD Education): національні, євроінтеграційні та глобальні контексти (Ольга Фаст, КЗВО «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради); Академічна культура та доброчесність в освітньому процесі Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника (Оксана Цюняк, Прикарпатський НУ імені Василя Стефаника); Сучасні тренди культури академічного наставництва в ЗВО «Подільський державний університет» (Ірина Насмінчук, ЗВО «Подільський державний університет»); Академічна доброчесність: інвестиція в чесність, якість та успіх (Олена Попова, Східноукраїнський НУ імені В.Даля); Академічна доброчесність. Погляд студентства: за результатами опитування та воркшопів (Оксана Одінцова, начальник Центру забезпечення якості вищої освіти СумДПУ імені А.С. Макаренка).
Інтерактивну дискусійну платформу "Академічна культура учасників освітнього процесу в закладах освіти" увиразнили доповіді і повідомлення: Академічна культура учасників освітнього процесу в закладах освіти Сумської області (Алла Рябуха, начальник Управління державної служби якості освіти в Сумській області); High School Academic Integrity Policies in American and Ukrainian Context (Вікторія Козлова, СумДПУ імені А.С.Макаренка); Інноваційно-діяльнісна спрямованість професійної підготовки майбутнього керівника закладу дошкільної освіти в об'єктиві культури наставництва (Лілія Барановська, Український ДУ імені Михайла Драгоманова); Університет – педагогічний коледж: академічна взаємодія (на прикладі мовної підготовки майбутніх фахівців) (Наталія Грона, КЗ "Прилуцький гуманітарно-педагогічний фаховий коледж імені Івана Франка" Чернігівської обласної ради); Особливості виникнення моральної травми у педагогічних працівників та здобувачів вищої освіти під час війни (Марія Козігора, PhD, КЗВО «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради); Академічна культура у формуванні професійних компетентностей молодих вчених (В'ячеслав Оліцький, голова Наукового товариства студентів, аспірантів, докторантів та молодих учених СумДПУ імені А.С. Макаренка)
Інтерактивну дискусійну платформу «Академічна культура у вимірах міждисциплінарних студій» представили доповіді Професія у професії. Викладач як професійний спікер (Ольга Красницька, Національний університет оборони України); Соціальні виклики та перспективи вдосконалення академічної доброчесності в освітньо-науковому просторі України (Світлана Моцак, СумДПУ імені А.С. Макаренка); Академічна культура дослідника галузі музичного мистецтва: пошук аудіоматеріалу для написання наукових розвідок (Денис Кочержук, Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського НАН України).
Інтерактивну дискусійну платформу академічна культура в об'єктиві філологічного дискурсу – доповіді Аналітичні тенденції в частиномовній системі: сполучникова синтагмальність (Анатолій Загнітко, член-кореспондент НАН України); Вивчення роману "Місто" Валер'яна Підмогильного в школі на етапі передчитання: антропологічний вектор (Лариса Горболіс, Катерина Бариш, СумДПУ імені А.С. Макаренка); Ціннісно-смисловий складник комунікативної компетентності сучасного педагога (Лідія Мамчур, Білоцерківський інститут неперервної професійної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України);
Інтерактивну дискусійну платформу цифрові технології в освітньому процесі й академічна культура дослідника. увиразнили доповіді і повідомлення: Застосування цифрових методів та штучного інтелекту для дослідження мови (фахівці Українського мовно-інформаційного фонду НАН України: Володимир Широков, академік НАН України, доктор технічних наук, директор, Маргарита Надутенко, керівник Загальноукраїнського центру словникарства; Максим Надутенко, завідувач відділу інформатики); Комунікативні стратегії і тактики вчителя НУШ в умовах інтерактивного цифрового освітнього середовища (Інна Шишенко, СумДПУ імені А.С. Макаренка); Трансформація медіаграмотності в інформаційну гігієну: результати дослідження (Юлія Руденко, Сумський НАУ); Штучний інтелект та академічна доброчесність майбутніх журналістів: проблеми та перспективи (Наталія Пономаренко, ВСП «Машинобудівний фаховий коледж СДУ»); Інформаційна грамотність у підтримці взаємодії органів влади та громадськості (Роман Романов, НТУ «Дніпровська політехніка»; «Європейський досвід боротьби з дезінформацією та пропагандою: за програмою Еразмус+ ЖАН МОНЕ (Марина Ольховик, НУ "Чернігівський колегіум" імені Т.Г. Шевченка)
Ураховуючи виробничу ситуацію, фахівці також надіслали відеовиступи: (Світлана Шуляк, Антон Вертель, Інна Осадченко, Оксана Приходько.
Працювали секції «Академічна культура й етика у вищій освіті: європейський, національний виміри», «Формування основ академічної культури у закладах освіти, закладах фахової передвищої освіти, культура наставництва в українському та європейському університеті, наукова мовна культура, адемічне письмо, академічна комунікація: комунікативні стратегії й тактики; розвиток гнучких умінь (soft skills; актуальні проблеми досліджень у галузі лінгвістики, літературознавства.
Від стейкхолдерів було проведено майстерки «Штучний інтелект: застосовувати не можна відмовитись» (https://www.youtube.com; Ірина БАКАЛЕНКО, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри української літератури, Запорізький національний університет;); «Академічна доброчесність учителя: практичні поради» (https://www.youtube.com Оксана КУЗЬМЕНКО, учителька української мови і літератури вищої кваліфікаційної категорії, старший учитель, експертка з проведення сертифікації вчителів української мови та літератури, тренерка освітнього проєкту «Цифровізація: підтримка українських учителів» від австрійської служби академічних обмінів (OEAD).
Ураховуючи ідеї та пропозиції, висловлені у доповідях, виступах та загальній дискусії, учасниками конференції сформульовано низку рекомендацій, з-поміж яких - нові виміри проблеми академічної доброчесності під кутом освітніх програм; міжрегіональна і міжнародна співпраця; розвиток міжнародної мобільності учасників освітнього процесу.