The fourth and final day of the International Natural Science Research School "Youth for Sustainable Environment" was dedicated to a scientific forum where students from Ukraine, Slovakia, and Poland transformed into environmental strategists, prepared to propose innovative solutions for global ecological challenges.
Students formed three thematic teams, each focusing on critically important environmental domains: biodiversity preservation and ecosystem resilience; innovative technologies for pollution reduction and sustainable resource management; and youth climate protection and environmental education initiatives. Young researchers presented their study results, demonstrating systemic environmental thinking.
Subsequently, an analytical session involving leading ecological experts commenced. Panel discussions unfolded as an intellectual dialogue between young researchers and recognized professionals. Experts not only commented on student presentations but also provoked deeper reflections, posed challenging questions, and exemplified authentic scientific culture. A lively discussion emerged around critical issues selected by the participants themselves, including radioactive territory contamination consequences, uncontrolled forest and green space destruction, and the global problem of drinking water scarcity due to pollution. Students presented statistical data and proposed innovative approaches to addressing these challenges, with discussions often transcending dry scientific facts to explore ethical dimensions.
Working in small student groups enabled participants to not only present their ideas but also hear alternative perspectives and learn the art of constructive scientific discourse. Each group engaged in reflection, formulating collective conclusions and potential strategies for implementing environmental initiatives.
The certificate presentation for participants of the "Youth for Sustainable Environment" research school symbolically concluded an intensive week of scientific exploration and collaboration. However, the acquired competencies and professional network proved far more significant.
Summarizing the School's work, a unique transformation was evident. What began as three student groups united by a shared ecological interest evolved into a powerful international research team capable of systemic thinking and proposing innovative solutions to environmental challenges. The International Natural Science Research School "Youth for Sustainable Environment" convincingly demonstrated that the future of ecological science belongs to young, creative, motivated researchers who clearly understand existing environmental problems and are prepared to work towards environmental preservation.
The six-day program is being implemented within the framework of the V4 Generation Mobility Mini-Grant project with financial support from the International Visegrad Fund.
Четвертий, завершальний день Міжнародної природничої дослідницької школи "Youth for sustainable environment" був присвячений науковому форуму, де студенти з України, Словаччини та Польщі перетворилися на екологічних стратегів, готових запропонувати інноваційні рішення глобальних екологічних викликів.
Студенти об'єдналися в три тематичні команди, кожна з яких зосередилася на принципово важливих екологічних напрямках: збереження біорізноманіття та стійкості екосистем; інноваційні технології для зменшення забруднення та сталого управління ресурсами; молодіжні ініціативи щодо захисту клімату та екологічної освіти. Молоді дослідники презентували результати проведених досліджень, демонструючи системне екологічне мислення.
Пізніше розпочався аналітичний блок із залученням провідних експертів з екології. Панельні дискусії пройшли у форматі інтелектуального діалогу між молодими дослідниками та визнаними фахівцями. Експерти не просто коментували студентські презентації, але й провокували їх на глибші роздуми, ставили складні запитання, демонструючи справжню наукову культуру. Зав'язалася жвава дискусія щодо найбільш гострих тем, що були обрані самими молодими людьми. До таких проблем учасники Школи віднесли: наслідки забруднення територій радіоактивними речовинами, неконтрольоване знищення лісів та інших зелених насаджень, глобальна проблема зменшення обсягу питної води через її забруднення. Студенти представляли статистичні дані, пропонували новаторські підходи до розв'язку цих питань; обговорення часто виходило за межі сухих наукових фактів і торкалося етичних аспектів.
Присутні експерти не просто коментували студентські презентації, але й провокували їх на глибші роздуми, ставили складні запитання, демонструючи справжню наукову культуру.
Робота в малих студентських групах дозволила учасникам Школи не лише презентувати власні ідеї, але й почути альтернативні бачення, навчитися конструктивної наукової дискусії. Кожна група працювала над рефлексією почутого, формулюванням колективних висновків та потенційних стратегій впровадження екологічних ініціатив.
Вручення сертифікатів учасників природничої дослідницької школи "Youth for sustainable environment" стало символічним завершенням інтенсивного тижня наукових пошуків і спілкування. Але набагато важливішими стали ті компетентності та мережа професійних контактів, які отримали учасники Школи.
Підсумовуючи роботу Школи, можна стверджувати, що відбулася унікальна трансформація. З трьох груп студентів, об'єднаних спільним інтересом до екології, сформувалася потужна міжнародна команда дослідників, здатних системно мислити та пропонувати інноваційні рішення екологічних викликів. Міжнародна природнича дослідницька школа "Youth for sustainable environment" довела: майбутнє екологічної науки – за молодими, креативними, вмотивованими дослідниками, які чітко розуміють існуючі екологічні проблеми та готові працювати над збереженням довкілля.
Шестиденна програма школи реалізується в рамках проєкту V4 Generation Mobility Mini-Grant за фінансової підтримки Міжнародного Вишеградського фонду.