ДУАЛЬНА ФОРМА ЗДОБУТТЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Дуальна форма здобуття вищої освіти – це спосіб здобуття освіти здобувачами денної форми, що передбачає поєднання навчання в Університеті з навчанням на робочому місці на підприємствах, в установах та організаціях для набуття певної кваліфікації на основі відповідних договорів.
Такий підхід суттєво відрізняється від практичних відпрацювань, оскільки в його основі не тільки закріплення теорії на практиці, а саме навчання в умовах виробництва. Це той випадок, коли в підготовці молодих фахівців бере участь і заклад вищої освіти, і підприємство, установа, організація. Сутність такої системи полягає у тісній взаємодії установ та закладів освіти на основі соціального партнерства, де обидві сторони є рівноправними партнерами, які розробляють та координують освітній процес, здійснюють контроль за його результатами.
Термін «дуальна система» (від лат. dualis – подвійний) був введений у педагогічну термінологію в середині 60-х років минулого століття у Німеччині та згодом впроваджений у Канаді, Австрії, Швейцарії та інших країнах.
Дуальна форма здобуття освіти реалізує студентоцентрований підхід шляхом орієнтації на задоволення очікувань здобувачів освіти щодо успішної роботи за фахом.
У вересні 2018 року Кабінет Міністрів України схвалив Концепцію підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти. У ній визначено, що таке дуальна освіта, етапи її впровадження в Україні, права та обов’язки закладів освіти та підприємств, а також очікувані результати. Ця Концепція стала результатом 2,5 років обговорень між експертами, роботодавцями, закладами освіти та органами влади.
Основними завданнями навчання за дуальною формою здобуття вищої освіти є:
- підвищення якості підготовки фахівців відповідно до сучасних вимог ринку праці і потреб підприємств, установ, закладів освіти шляхом:
- модернізації змісту та способів реалізації практичної складової освітнього процесу;
- підвищення мотивації здобувачів освіти до навчання;
- посилення ролі підприємств, установ та закладів освіти у системі підготовки фахівців на всіх етапах ‒ від участі у формуванні змісту освітніх програм до оцінювання результатів навчання;
- підвищення конкурентоздатності випускників Університету, скорочення періоду їх адаптації до професійної діяльності;
- зміцнення механізму, що забезпечує інтегрування освіти, науки і практичної діяльності в усіх галузях освіти і науки, економіки, менеджменту, реабілітації, спорту, культури, завдяки досягненню спільного ефекту та прискореному обміну знаннями та інноваціями.
Переваги дуальної освіти
- Поєднання освіти та трудової діяльності.
- Паралельне навчання у педагогів та кваліфікованих спеціалістів.
- Здійснення цільової підготовки підготовлених кадрів для підприємств.
- Використання матеріально-технічної бази підприємств, установ, організацій та закладів для навчання здобувачів освіти на сучасному виробничому обладнанні з урахуванням інноваційних змін у виробничих технологіях.
- Розподіл витрат з роботодавцями щодо підготовки кваліфікованих фахівців.
- Відкриття нових можливостей підвищення кваліфікації та стажування.
- Сприяння швидкому професійному зростанню здобувачів освіти.
- Забезпечення тісного взаємозв’язку та взаємовпливу різних систем, що призводить до якісних змін в освіті.
- Здійснення інституційних досліджень і консультування.
- Здобуття максимально концентрованих та корисних знань, які стосуються безпосередньо фаху.
- Отримання теоретичних та практичних професійних навиків.
- Отримати підтверджену кваліфікацію після завершення навчання в Університеті.
На відміну від традиційної форми навчання, дуальна освіта у 99,9 % випадків гарантує подальше укладання трудового договору з підприємством-партнером, адже першочерговість у підготовці має роботодавець або компанія. Отже, відбувається скорочення адаптивного періоду, адже працівник вже має досвід у виконанні поставлених завдань. Підсумовуючи, можна із впевненістю сказати, що розвиток дуальної освіти в Україні стрімко зростає разом із бажанням стейкхолдерів тісно співпрацювати зі студентами так як має низку переваг, що призводять до конкурентоспроможності на ринку праці в Україні та за кордоном.
Проведений розгляд дуальної системи навчання вказує на те, що для молодих людей дуальне навчання – оптимальний шанс рано придбати самостійність і легше адаптуватися до дорослого життя. Вже під час навчання вони отримують за свою працю на підприємстві грошову винагороду, а після його закінчення – роботу, до якої добре підготовлені. Дійсно, така організація підготовки фахівців необхідна в нашому суспільстві для підвищення рівня практичної підготовки, формування і розвитку ключових компетентностей та сприяє підвищенню ефективності подальшої професійної діяльності.
Дуальна освіта – це постійний прогрес, у якому навчання посідає чільне місце та може забезпечити якісну освіту, що відповідає вимогам сучасного суспільства сьогодні.
В університеті розроблено, ухвалено рішенням вченої ради від 29.11.2021 року, протокол № 4 та введено в дію наказом ректора № 631 від 29.11.2021 року Положення про дуальну форму здобуття вищої освіти в Сумському державному педагогічному університеті імені А.С.Макаренка.