За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я десять відсотків людей, які пережили травматичну подію, пізніше матимуть симптоми психологічної травми, а ще десять відсотків демонструватимуть поведінкові зміни або психологічні розлади, які стануть перешкодою для повноцінної участі в повсякденному житті. Саме це спонукало нас до розробки чіткої програми дій в умовах воєнного стану щодо психологічної підтримки наших студентів.
Алгоритм дій розроблений з урахуванням рекомендацій Всесвітньої федерації психічного здоров`я, яка у свою чергу накопичує інформацію про стан психічного здоров`я населення різних держав і регіонів, розробляє основи і концепції психічного здоров`я людей, оцінює і рекомендує можливості їх здійснення у різних екстремальних ситуаціях, у тому числі в умовах війни.
При цьому, особлива роль у даному проєкті приділена психопрофілактичній роботі. З метою покращення профілактичної діяльності, яка спрямована на попередження негативних змін у психіці студентів, розробку та реалізацію психогігієнічних вимог до збереження психічного здоров`я в умовах воєнного стану.
Для комплексної профілактики велике значення має і проведення психогігієнічних заходів, спрямованих на попередження нервово-психічних розладів та забезпечення оптимальної психічної діяльності студентів у тому числі для продовження ними ефективної навчальної діяльності.
Реалізація даного проєкту здійснюється шляхом вирішення наступних завдань:
- Дистанційна психологічна допомога під час панічних атак
- Розробка і проведення заходів, направлених на стабілізацію емоційної сфери особистості
- Формування позитивної життєвої перспективи
- Побудова позитивного образу майбутнього
- Активізація процесів самопізнання, самосприйняття, саморегуляції і самоконтролю
- Формування психосоціальної стійкості до стресу
- Запобігання емоційному вигоранню
- Підвищення адаптаційних можливостей до нових умов життєдіяльності
- Формування навичок психофізіологічної самодопомоги
- Проведення анонімних консультацій за потребами
Реалізація проєкту і вирішення поставлених завдань з кінця лютого 2022 року по теперішній час здійснюється практичними психологами, соціальними педагогами, фахівцями відділу соціальної та культурно-масової роботи нашого університету, проректором з виховної та соціальної роботи та запрошених фахівців.
У березні місяці основна увага приділялася напрямку допомоги під час панічних атак, подолання тривожності, страху, депресії та інших граничних невротичних порушень, а також питанням підтримки близьких у непростий час: було проведено 15 групових он-лайн заходів:
01.03.22 - "Сучасний психологічний стан та як почути себе»
02.03.22 - "Як зняти напруження в тілі через масажні рухи та корисне дихання",
02.03.22 - Психологічний стан: як його зберегти"
03.03.22 – " Як підтримати дітей у цей непростий час"
09.03.22. – " Панічні атаки та тривога. Способи боротьби та підтримки"
10.03.22. – " Як подолати страх з допомогою арт-терапії"
16.03.22. – " Рекомендації студентам, рідні чи близькі яких стоять на захисті України"
17.03.22. – " Гостра реакція на стрес в екстримальних життєвих ситуаціях",
18.03.22. – Арт-терапевтична техніка "Міцна гора. Арт-терапевтична метафора на витримку"
19.03.22. –" Психологічний практикум. Вправи для стабілізації власного психологічного стану"
23.03.22. – "Алгоритм першої психологічної допомоги в умовах надзвичайних ситуацій"
24.03.22. – " Практичні рекомендації. Комплекс вправ для зняття стресу та емоційного напруження під час війни"
29.03.2022 – "Закріплення почуття безпеки засобами арт-терапії. Захисна парасолька"
30.03.2022 – "Як вміти ідентифікувати проблеми та піклуватися про свій психологічний стан з використанням Технік на зниження тривоги"
31.03.2022 – «Синдром вцілілого»
25.03.22. - Тренінгове заняття "Як підтримати себе та подолати стрес"
Крім того було організовано і проведено 28.03.2022 – Челендж «Добра справа не мала» з метою залучення студентів до волонтерської діяльності,
10.03.2022 – Підготовлена стаття на тему « Дихальна гімнастика під час стресу », яка висвітлена на сайті університету
У квітні реалізація проєкту була направлена на відновлення психологічних ресурсів після пережитих травмуючих ситуацій, а також активізована робота літературного та кіноклубів.
Проведено 17 групових он-лайн зустрічей:
01.04.2022 – «Депривація сну: як відновлювати сили при вимушеному неспанні»
05.04.2022 – «Мрій заради майбутнього"
06.04.2022 – «Травма свідка. Як прийти до тями після шокуючих новин»
07.04.2022 – «Активізація ресурсів та шляхи відновлення»
08.04.2022, 15.04.2022 – 2 зустрічі «Запитай у Психологічної служби. Питання - відповіді»
12.04.2022 - «Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми і родинами в конфліктний та пост конфліктний період» ,
12.04.2022 – «Як допомогти собі знайти сенс та швидше пристосуватися до нової реальності»
13.04.2022 – «Як знизити відчуття стресу та втоми»
18.04.2022 – «Як безпечно пережити воєнний час»
19.04.2022 – «Як правильно висловити свій гнів»
20.04.2022 – «Хто такий психолог і навіщо він потрібен»
21.04.2022 – Круглий стіл на тему: «Виклики сьогодення для психологічної служби ЗВО у воєнний час»
21-23.04.2022 – онлайн заходи з підтримки психологічного здоров’я, присвячені Всеукраїнському дню психолога
26.04.2022 – «Пошук ресурсних станів»
28.04.2022 – «Надання першої психологічної допомоги при гострих стресових ситуаціях»
В рамках роботи літературного клубу проведено 2 зустрічі
А також організовано груповий перегляд фільмів в рамках роботи кіноклубу «Реальність», обговорення фільму: «Життя прекрасне», «Король говорить!»
Крім того, організовано челендж
11.04.2022 «Я – Українозалежна (-ий)!»
Протягом травня акцентували увагу на арт-терапевтичних технологіях у психологічній підтримці студентів:
Проведено 14 групових он-лайн зустрічей:
03.05.2022 - «Обери своє сонце»
05.05.2022 – «Як захистити ментальне здоров’я»
10.05.2022 – « Використання психологічних вправ для підтримки ресурсного стану»
12.05.2022 – « Якщо у вас флешбеки »
13.05.2022 – «Мій внутрішній монстр »
17.05.2022 – « Взаємодія у моїй родині »
18.05.2022 – «Техніки самодопомоги для студентської молоді»
19.05.2022 – «Швидка діагностика психологічного стану»
20.05.2022 – « Вишиванка-духовна броня українців »
25.05.2022 – « Тривожність та сон »
26.05.2022 – « Запитай у Психологічної служби. Питання-відповіді»
26.05.2022 – «Каракулі»
31.05.2022 – « Колесо балансу »
30.05.2022 – Он-лайн квест на тему «Згадай свої дитячі мрії»,
Також продовжив роботу кіноклуб, в рамках якого відбулися 4 зустрічі
А також літературний психологічний клуб продовжив свою роботу
04.05.2022 –обговорення та психологічний аналіз новели О.Генрі: «Останній листок»
Протягом червня продовжено роботу щодо формування навичок психологічної самодопомоги у студентів , у тому числі за допомогою арт-терапевтичних технологій.
Проведено 16 он-лайн зустрічей
01.06.2022 – он-лайн захід до Міжнародного Дня Захисту Дітей на тему «Свято маленьких громадян »
02.06.2022 – «Он-лайн інтенсив ресурсних станів » Частина І
07.06.2022 –«Турбота про себе: з чого почати? Частина перша: ваше тіло та простір»
09.06.2022 – «Запитай у Психологічної служби. Питання-відповіді »
13.06.2022 – « Самооцінка та самоаналіз. Що це?»
14.06.2022 – «Он-лайн інтенсив ресурсних станів » Частина ІІ
15.06.2022 – онлайн заняття на тему « Пошук ресурсних станів »
16.06.2022 – «Турбота про себе: З чого почати? Частина друга: ваш розум та спілкування з іншими»
20.06.2022 –« Емоції »
23.06.2022 – « Як звільнити свій розум від страху?»
24-30.06.2022 – 7 денний он-лайн Марафон «Енергія життя » для студентів з впровадженням терапевтичних технік:
- 1 день – « Знайомство та очікування»,
- 2 день – « Солодкі спогади»,
- 3 день – « Аптечка для емоцій та душі »,
- 4 день – « Намалюй своє ім’я »,
- 5 день – « Багаж щастя »,
- 6 день – « Подушки безпеки »,
- 7 день – « Гумор »
А також відбулися 2 зустрічі літературного психологічного клубу
Протягом липня і серпня проводилися лише індивідуальні зустрічі, у тому числі індивідуальні анонімні консультації, про які я скажу нижче, а також працював «телефон довіри»
У вересні-жовтні були відновлені групові заходи і зустрічі в рамках реалізації зазначеного проєкту, з акцентом на першокурсників.
16.09.2022 – вітання та знайомство Психологічної служби з першокурсниками
26.09.2022 – «Як відпочивати, коли накопичилася втома»
27.09.2022, 06.10 2022 – «Адаптація першокурсників до умов навчання у ЗВО в умовах воєнного стану» - 2 зустрічі
28.09.2022 – « Симптоми фантомної сирени»
04.10.2022 – « Як максимально зберегти спокій під час війни»
05.10.2022 –« Апатія. Що робити, якщо нічого не хочеться»
07.10.2022 - «Базові правила психологічної стійкості під час війни»
10.10.2022 – Висвітлення інформації на сайті університету та в соціальних мережах до Всесвітнього Дня психологічного здоров’я»,
18.10.2022 – «Як подолати стрес, перебуваючи в укритті»
Крім того, фахівці психологічної служби та студенти спеціальності «Психологія» беруть активну участь у волонтерській діяльності в рамках психосоціальної підтримки ВПО та населення, яке потребує психологічної підтримки під час війни:
- консультативна допомога,
- арт-терапевтичні заняття з дітьми,
- просвітницькі заходи
Окремо коротко зупинюсь на індивідуальних консультаціях. Протягом березня-жовтня 2022 було проведено 641 консультація, у тому числі анонімні.
Тематика звернень була наступна:
- Статеве виховання, дружба, кохання, 68
- Взаємовідносини (непорозуміння) в системі «батьки-діти», у тому числі, під впливом воєнних дій 58
- Панічні атаки 36
- Самовдосконалення, розвиток власних здібностей і компетенцій, у тому числі на фоні воєнних дій 32
- Постійна тривога під час війни 29
- Переживання за життя рідних та близьких, які залишилися в Україні 27
- Депресивний стан та постійні негативні думки 24
- Відсутність мотивації до навчання в умовах війни 23
- Труднощі у навчанні 22
- Профілактика шкідливих звичок, у тому числі, проблема загострення в умовах воєнного стану 22
11.Психологічний та соціально-педагогічний супровід дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування (звернення за різними проблеми) 18
12. Переживання за рідних чи близьких, які пішли в ТРО та ЗСУ 17
13. Професійне самовизначення 15
14. Адаптація студента до нового колективу та умов навчання 13
15. Суїцидальні роздуми 13
16. Почуття провини через вимушений переїзд під час війни 11
17. Низька самооцінка 11
18. Тривожність після перебування в окупації 6
19. Особистість у віртуальному просторі. Комп’ютерна залежність 4
20. Взаємовідносини в системі «викладач-студент» 3
21. Анонімні звернення, у тому числі телефоном довіри: страх під час обстрілів, перебування в укритті, панічні атаки, хронічний стрес, депресія, проблеми в родині, знайомство з новими людьми, рання вагітність, любовні переживання, взаємовідносини студенти/батьки, студенти/родичі, відсутність бажання повертатися до дистанційного навчання, консультації випускникам, щодо хвилювання під час працевлаштування та інші – 181.
Реалізація Соціального проєкту щодо збереження психічного здоров’я студентів університету продовжується.
І сьогодні як і раніше, починаючи з 24 лютого вкрай важливо підтримувати психічне здоров’я й емоційний стан: Як зупинити паніку, вгамувати емоції, зуміти сконцентруватись та самоорганізуватись, навчитися знижувати тривожність до того рівня, на якому можна переносити і виконувати повсякденні завдання і багато іншого, чому ми навчаємося самі і передаємо нашим студентам.
Мирного усім неба! Все буде Україна!